Vo veci – prvá časť nadpisu – sa zatiaľ, zdá sa, nekoná. K voľbám v uvedenej súvislosti až na konci. V zdrojoch som našiel dva prístupy v „nachádzaní vinníkov“ zmeny počasia, resp. klímy. Jedna teória – tá všeobecná – je, že na vine je CO2. Táto bola napadnutá značným počtom vedcov, ktorí hovoria, že CO2 neznečisťuje planétu (viď ďalej). Druhá skupina hovorí, že to spôsobujú armády, v snahe ovládnuť počasie pre vojenské účely. „Madridská konferencia“, ktorá mala stanoviť ďalší postup, sa v podstate rozsypala (v článku je optimistickejší pohľad).
Pri hľadaní v mnohých článkoch som našiel dve verzie, v podstate tie spomenuté v úvode:
Po prvé, obviňovanie produkcie CO2 je zrejme chybné, CO2 lesy transformujú na kyslík. Ale na druhej strane, pri produkcii CO2, čo teda nie je sám osebe znečisťujúci prvok, sa zároveň vypúšťajú ďalšie prvky, ktoré už naozaj predstavujú ohrozujúce znečistenia, najmä uhlík v rôznych formách, ale samozrejme aj ďalšie prvky obsiahnuté v rôznych splodinách, ako napr. síra a dusík. Znamená to, že z praktického hľadiska sa vypúšťanie CO2 môže stať všeobecne meradlom vypúšťania spalín, v ktorých sú škodlivé látky.
Druhá teória – armády – vyzerá na pohľad divoko, ale je podopretá niekoľkými skutočnosťami: Po prvé, zaoberal sa ňou aj EP, dvakrát, potom v roku 2016 mu to Európska Komisia zakázala, že to sú vojenské záležitosti. Okrem toho existuje dokument Weather as a Force Multiplier – Owning the Weather in 2025, pdf verzia je tu. Časť ľudí ten dokument považuje za čiastočný podvrh v tom zmysle, že možnosti preháňa.
Je však nad akékoľvek pochybnosti, že aktivity našej civilizácie, včítane armád, Zem znečisťujú, ohrozujú, a tým ohrozujeme aj sami seba.
Je pomerne známe, že za najväčšieho znečisťovateľa je všeobecne považovaná letecká doprava. Takže: Odhad počtu letov aerolínií ktorý som našiel na Internete – ako odhad pre rok 2020 – ma trochu šokoval: 40,3 milióna. Našiel som aj odhad množstva paliva ktoré bude spálené a vypustené v roku 2020: Globálna spotreba paliva komerčnými aerolíniami vzrastala každý rok od roku 2009 a predpoveď je, že v roku 2020 dosiahne najvyššiu hodnotu všetkých čias 98 miliárd galónov (billion gallons) (US galón je 3.78541 litra, UK je 4,546, pravdepodobne ide o US galóny, z tohoto hľadiska to nie je dôležité, v litroch je to 370,93 miliárd).
Ďalším významným znečisťovateľom je vraj lodná doprava, tu som zatiaľ nenašiel podrobné odhady, len informáciu, že „je efektívna“. Ale našiel som vetu: Vedeli ste? Len jedna z najväčších kontajnerových lodí na svete môže vypustiť toľko znečistenia (pollution) ako 50 miliónov áut. Ďalej, 15 najväčších lodí na svete vypustí toľko oxidu dusíka a oxidu síry ako 760 milión áut na svete.
Takže presné údaje o spotrebe nemáme, podľa rôznych materiálov spotreba lodí je komplikovaná, ale vyššie uvedená veta je asi postačujúca. Bojuje sa – aj za použitia podvodov, ako bolo dokázané v rámci kampane v Nemecku – proti dieselovým motorom v autách, pričom letecké motory spaľujúce mazutovité palivo lietajú nad všetkým a veselo vypúšťajú splodiny. A dieselové motory v lodiach, ktorých spotreba je, podľa článkov na túto tému, do značnej miery vecou spôsobu použitia, nie sú pravdepodobne nijako zvlášť kontrolované. S autom chodíme na STK každé 2 roky.
A teraz čo s tým: Je celkom zrejmé, že v súčasnosti sa v tejto veci nedeje nič. Madridská konferencia skrachovala a v súčasnosti sa vecou zaoberajú výlučne osoby a inštitúcie, ktoré v riešení súvisiacich problémov vidia možnosť veľkých ziskov a ovládnutia sveta. Ale nič reálne sa zatiaľ viditeľne nerobí.
Predsa je jasné, že je nevyhnutné začať obmedzovať leteckú dopravu. Namiesto toho je samozrejme nevyhnutné rozvíjať iné druhy dopravy, najmä železničnú. Toto sa deje v Európe a v Ázii, otázka je, či dostatočne rýchle, ale nie je mi známe, že by železnice (ďalšie) budovali aj USA, kde sa odohráva vysoké percento z leteckej dopravy. Pritom USA bojujú proti budovaniu a rozširovaniu železničných tratí v rámci Eurázie, keďže im je jasné, že ich budovaním sa výrazne zmenšuje ich vplyv vo všetkých oblastiach Eurázie, a nebude mať na to žiaden dopad ani ich 800 vojenských základní (alebo asi 500 z nich). Podobne by mohla riešiť situáciu Južná Amerika.
A treba si povedať, aké ďalšie následky budú, ak začneme vec riešiť naozaj – t.j. obmedzovať leteckú dopravu – príklady:
Značné zníženie turistického ruchu. Nie je možné prevážať masy ľudí okolo zemegule – z Japonska do Európy alebo naopak, a podobne – keď máme obmedzovať leteckú dopravu. A turistický ruch je významné „priemyselné odvetvie“, živí milióny ľudí na Zemi.
Nebude možné letecké prevážanie sezónnych plodín cez pol Zemegule, aby sme v Európe alebo USA mali jarné plodiny, alebo hrozno, z Južnej pologule (a naopak). Množstvo ľudí by ale týmto stratilo odbyt produkcie.
V podstate jednoduchší problém je cestovanie rôznych skupín ľudí na stretnutia manažérov – tie sú dnes v pohode riešiteľné cez siete. Tie by sa dali zakázať okamžite. V USA asi mnoho ľudí dochádza letecky do práce.
Nemôžem tu vymenovať čo všetko by sa muselo vyriešiť, to samozrejme neviem, napadlo mi pár príkladov, ktoré okrem iného ukazujú, že riešenie obsahuje ohrozenia povolaní, a teda bude treba riešiť aj zmeny spôsobu zamestnávania ľudí, napr. rozdelenie pracovných miest na napr. dve s polovičným pracovným časom. Ale to ako fantazírovanie na dnes stačí, skutočnosť že sa zatiaľ nič nedeje (okrem existujúcich plánov rozvoja železníc v Eurázii) je asi dosť jasná.
Otázka môže byť ako sa to týka naších nadchádzajúcich volieb. No, prinajmenšom by z nich mala vyjsť reprezentácia, ktorá sa bude vedieť k týmto veciam vyjadrovať na medzinárodnom fóre a hájiť tam záujmy Slovenska – no, neviem veru, či sú tam takí kandidáti. Ale bolo by treba aspoň eliminovať jasných pritakávačov platených zvonku, tí môžu našej krajine uškodiť. Tí totiž kopírujú názory svojich platcov, a záujmy našej krajiny, ktoré by mohli byť odlišné od ich postojov, ignorujú. A ak sa v spomenutých veciach začne niečo diať, bude sa treba naozaj vyjadrovať niekedy asi aj tvrdo, hľadať spoločné/podobné postoje iných krajín, a jednať.
Celá debata | RSS tejto debaty