Včera som zase v aute počúval reportáž na aktuálnu tému, t.j. pád Boeingu v Etiópii. Mám pocit, že bola neobjektívne pro-Boeing, a keďže podrobný popis chybného systému bol zverejnený už 12. marca, zverejňujem ako doplnenie relácie. Takže technický popis uverejnený na MoonOfAlabama:
V nedeľu havaroval let Ethiopian Airlines, pričom zabil všetkých na palube. Pred piatimi mesiacmi Indonézske lietadlo Lion Air havarovalo pri Djakarte. Celá posádka a pasažieri zahynuli. Obidve lietadlá boli Boeing 737-8 MAX. Obidva incidenty sa stali krátko po štarte.
Boeing 737 MAX sú teraz „uzemnené“ približne všade okrem USA (v čase pôvodného článku, už aj tam). To, že tento ťah nasledoval až teraz je smutné. Po prvom páde už bolo zrejmé, že toto lietadlo nie je dostatočne bezpečné na lietanie.
Typy Boeing 737 a Airbus 320 sú typy lietadla s jednou chodbou a okolo 150 sedadlami. Obidva sú „každodenné“ lietadlá predávané po stovkách s dobrým ziskom. V roku 2010 sa Airbus rozhodol ponúknuť svoj A-320 s „voľbou nového motora“ (NEO – new engine option), ktorý má menšiu spotrebu paliva. Aby zareagoval na ťah Airbusu Boeing musel nasledovať svojím. Typ 737 tiež bude mať nové motory aby bol let efektívnejší a mal dlhší dolet. Nové motory pre 737 MAX sú väčšie a museli byť umiestnené trochu ináč ako pri staršej verzii. To však zmenilo letové charakteristiky lietadla a dalo mu „postoj hore nosom“.
Nové letové charakteristiky 737 MAX by normálne vyžadovali preškolenie pilotov. Ale ľudia z marketingu Boeingu hovorili svojim klientom stále, že 737 MAX nebude vyžadovať rozsiahle nové školenie. Namiesto drahého tréningu na simulátore pre nový typ, skúsení piloti typu 737 si potrebujú len prečítať nejakú dokumentáciu o zmenách na novom type oproti starému.
Aby tento spôsob bol použiteľný, inžinieri Boeingu museli použiť malý trik. Pridali „systém na zvýraznenie charakteristík manévrovania“ (maneuver characteristics augmentation system – MCAS), ktorý zrazí nos lietadla dole ak senzor zistí príliš vysoký „uhol útoku“ (angle of attack AoA, tak volajú stúpavý uhol), ktorý by mohol viesť k vzpriečeniu lietadla (stall). Tým sa letové charakteristiky novej verzie 737 stali podobnými tým starého typu.
Ale inžinieri to spackali.
Typ 737 MAX má dva počítače riadenia letu. Každý je pripojený len k jednému z dvoch senzorov „uhla útoku“. Počas letu len jeden počítač riadi ovládania pomocou MCAS. Ak detekuje príliš veľký uhol útoku, obráti horizontálny stabilizátor smerom dole na cca 10 sekúnd. Potom počká 5 sekúnd a znova číta senzor. Ak senzor naďalej ukazuje príliš vysoký uhol, znova upraví stabilizátor, aby posunul nos lietadla dole.
MCSA je nezávislý od autopilotu. Je dokonca aktívny pri manuálnom riadení. Existuje procedúra na jeho deaktivovanie, ale tá trvá nejaký čas.
Jeden zo senzorov uhlu útoku na Indonézskom lete bol pokazený. Na nešťastie, bol to práve ten, ktorý bol pripojený k počítaču, ktorý riadil MCAS počas toho letu. Krátko po vzlietnutí senzor signalizoval príliš vysoký uhol útoku, hoci lietadlo letelo v normálnom stúpaní. MCAS sa zapol a stlačil nos lietadla dole. Piloti zareagovali vypnutím autopilota a potiahnutím riadiacej páky dozadu. MCAS zareagoval znovu, stlačením lietadla ďalej smerom dole. Piloti opäť potiahli páku. Toto sa stalo asi 12 krát za sebou pred tým ako lietadlo zhavarovalo do mora.
Implementovať automatiku vzťahujúcu sa na bezpečnosť ktorá závisí len na jednom senzore je extrémne zlý design. Mať automatiku riadenia letu zapnutú dokonca keď pilot riadi let manuálne je tiež zlá voľba. Ale skutočná kriminalita bola v tom, že Boeing túto vlastnosť skryl.
Ani aerolínie ktoré kúpili lietadlá, ani piloti ktorí na nich lietali, neboli informovaní o MCAS. Nevedeli že existuje. Neboli si vedomí toho, že nejaký automatický systém ovláda stabilizátor dokonca keď je autopilot vypnutý. „Nemali šajnu“ ako by sa dal deaktivovať.
9 dní po tom, ako Indonézsky Lion Air Let 610 skončil v smrteľnom páde, Federal Aviation Administration (FAA) – úrad riadenia leteckej premávky USA – vydal Núdzovú Direktívu o Letovej Spôsobilosti (Emergency Airworthiness Directive) určenú vlastníkom a prevádzkovateľom modelov firmy Boeing 737 MAX 8 alebo 9:
Píše sa v nej:
Táto núdzová direktíva bola vyvolaná analýzou vykonanou výrobcom, ktorá ukazuje, že ak riadiaci systém dostane chybnú informáciu od senzora o príliš strmom uhle útoku, vzniká možnosť opakovaných príkazov zníženia nosu lietadla pre horizontálny stabilizátor. Tento stav, ak sa s tým nič neurobí, môže spôsobiť posádke problém s ovládaním lietadla, a spôsobiť prílišný postoj dole nosom, významnú stratu výšky, a prípadne kontakt s terénom.
Piloti Boeingu 737 MAX boli v šoku. Organizácia pilotov (APA) poslala svojim členom list:
“Toto je prvý popis, ktorý ste vy, ako piloti 737, videli. Nie je to ani v AA 737 Letovom Manuáli Časť 2, ani neexistuje popis FCOM (flight crew operations manual – manuál pre posádku),” hovorí sa v liste od zväzu pilotov pre bezpečnostný výbor. “Byť si vedomý je kľúčové pre všetky otázky bezpečnosti”.
Môj komentár: V ďalšej časti sa článok už zaoberá skutočnosťou, že FAA bola považovaná doteraz za serióznu inštitúciu a používala – vyžadovala – prísne procedúry v oblast bezpečnosti. Je totiž aj certifikačnou autoritou v tejto oblasti. Týmto stratila autoritu a dôveryhodnosť a nastáva akýsi prázdny priestor.
Účastníci relácie sa potom rozsiahle venovali korupčným vzťahom medzi Boeingom, armádou, vládou, a samozrejme Trumpom, ale pritom niekomu ušlo, že prevádzku tých lietadiel vraj nariadil zastaviť práve Trump, čo pritom nie je jeho zodpovednosť. No, ako u nás. Ale na záver si neodpustím preložiť jeden diskusný príspevok pod článkom: (diskutér oslovuje autora „b“)
@ b ktorý napísal
“
Ale inžinieri to spackali.
„
Nazývam toto zo strany BS ukazovaním na nesprávnych ľudí.
Inžinieri sú platení aby budovali veci, ktoré ovplyvňujú účtovníci. Západ je svetom, v ktorom účtovníci majú väčší vplyv ako inžinieri.
Je to všetko o peniazoch, b, a orientovať ľudí nejakým iným smerom nie je také za akého ťa považujem.
Elita ktorá vlastní globálne privátne financie a všetko ostatné zabila tých ľudí v lietadlách, pretože oni nastavili štandardy podľa ktorých postupujú účtovníci a tí potom nútia inžinierov aby pracovali v rámci nich.
Ten príbeh o zisku je zlý pre ľudstvo
ak sa chceš pasovať za odborníka tak samozrejme... ...
počuj ty "uhol útoku" citujem: ...
Jasné. Pochopil som. Takže tie lietadlá vlastne... ...
To su poriadne sprostosti Predbezna sprava ...
Amatér, ktorý sa snažil doplniť reláciuSRo, ...
Celá debata | RSS tejto debaty