K diskusii o lietadlách (F-35)

4. marca 2022, Ivan Hečko, Nezaradené

Táto téma je úplne mimo mojich bežných, ale tá diskusia sa rozbehla za jedným z mojích predošlých blogov, a celkom som sa pobavil. Tak som si spomenul, ako to lietadlo – podľa známej agentúry JPP – vzniklo:

USA sú si vraj už dlho vedomí, že okrem iných systémov využiteľných potenciálne vo vojnách, aj v lietadlách nemajú už pocit nadradenosti – tí čo vedia. Ale neviem, či to nasledujúce je vtip, alebo (čiastočná?) skutočnosť.

Tak si vraj objednali – hovorí mnou využívaná agentúra JPP – u nejakých špiónov – pardón, „biznismanov poskytujúcich zvláštne služby“- ukradnutie a doručenie plánov vtedy relatívne nového Ruského modelu, tuším SU-57, alebo podobného, existuje aj nový MIG. A z toho vraj potom vzniklo F35 (už toto znie divne).

Mali vraj smolu. Rusi dotyčného styčného pána buď poznali, alebo nastala iná porucha, a – ako vidíme dnes – celkom to nevyšlo. Pred doručením plánov dotyčnému biznismanovi ich vraj Rusi „mierne upravili“. Podľa vlastností F-35 ako ich dnes poznáme, by musela byť asi úprava plánov SU-57 výrazná, išlo by zrejme o „úplne nový projekt“. Samozrejme, nemohli narysovať plány, z ktorých by bolo hneď zrejmé, že je to podvrh. Tie lietadlá celkom dobre fungujú keď neprší, resp. držia sa ďalej od búrkových mrakov. Dokonca v určitom zmysle boli optimalizované, tuším čo do využitia vnútorného priestoru (teraz sa tam nedá nič dorobiť). Lietadlá fungujú, ale majú pár problémov. Odlišnosť od línie modelov SU mohli samozrejme (tí špióni) vysvetľovať aj tak, že týmto modelom začína novšia/modifikovaná generácia.

História má však logicky aj ďalšie fázy – lietadlá sa vyrábajú a predávajú. Ale – čo už spôsobilo niekoľko významných sporov – tie F35 vyhrávajú tendre na nákupy bojových lietadiel u USA spriatelených štátov. A spory spôsobuje skutočnosť, že do priebehu tendrov – ilegálne – vstupuje USA ako štát – špionážne zložky – a ovplyvňuje ich priebeh. Tak sa niekoľko štátov, tuším severských, dostalo k F35, hoci v tendroch boli aj napr. Mirage, SAAB, Eurofighter, …, t.j., lietadlá ktoré fungujú normálne, aj v daždi. A tie F35 navyše sú vraj aj drahé – to neviem posúdiť.

USA ohlásili novú verziu. Tá vraj bude použiteľná aj keď prší. Nie je mi známe, či to vybavia majitelia starej verzie ako oprávnenú reklamáciu, alebo im to USA vyúčtujú ako zdokonalenie. Možno kto nezaplatí, zadarmo dostane len súpravu proti dažďu – napr. nejaký bojový superparazól pre pilota.

Našiel som nejaké porovnanie, ale vyzerá že je skôr od Rusov, nejaké nestranné som nenašiel. Ale to čo tam vyhlasujú – že z tých štyroch modelov 5. generácie – F-22 raptor, F-35, čínsky Chengdu J20 a SU-57 – je to posledné najlepšie, to verím, hoci to Čínske sa už medzitým aj modernizovalo. Problém SU je ale aj v tom, že hoci aj letectvo ich už (hodne dlho) skúša, nielen výrobca, Rusi ich, zdá sa, majú stále len zopár, na úrovni skúšobných modelov. Namiesto výroby vyvíjajú nejaké zdokonalenie pod menom PAK-FA T-50. Podľa nejakého iného obrázku, ktorý už neviem nájsť, to ale kedysi vyzeralo ako nejaký výrazne nový model, taký deltoid. Ale možno po tom ako vyrábajú hypersonické rakety už nie sú lietadlá až také dôležité.